Сравняваме две привлекателни предложения извън трите германски премиум марки
Ако не са ви необходими внушителен SUV или прагматично комби, можете да откриете дори извън германската елитна тройка големи модели със стил, комфорт и динамично поведение. Заповядайте в отпускащо-изискания свят на Skoda Superb и Volvo S90.
Не позволявайте на разни необясними модни тенденции да ви подвеждат. Нали знаете смешката за милиардите мухи, които не могат да се заблуждават във вкусовите си предпочитания... Напротив, могат, и още как! Защото моделите от горния сегмент на средния клас далеч превъзхождат всичко, което се предлага за същите и повече пари. С комфорта си. С чевръстото си поведение. С ефективността си. Посочваме само няколко характерни черти, които отличават както Skoda Superb, така и Volvo S90. Но пък тъкмо по тях мухите не обичат да кацат.
И двата автомобила сякаш са създадени напук на пазарните тенденции, купуват ги все по-рядко и не се срещат на всеки ъгъл – което би трябвало да зарадва индивидуалистите. Тоест всички, които не се смятат за част от войнството на мухите. Ние решихме да дадем едно рамо на тези индивидуалисти в тяхната анти-позиция. Или, с други думи: Имаме намерение да покажем и изтъкнем положителните аспекти на редките, но изискани модели от средния клас. Можем дори да използваме прилагателното „луксозни”, понеже представителят на Volvo е точно такъв.
Volvo S90 с нотка на екстравагантност
Ако по начало изпитвате необходимата симпатия към марката, никак не е трудно да харесате S90. В стилистично отношение дизайнерите са му придали нотка на екстравагантност. Трябва да сте доста безчувствени, за да не изпаднете във възторг от интериора на Volvo. Дървесина с открити пори, части с благороден метален блясък, сензорен монитор, кожени кресла с функция за масаж – все удобства, на които допреди няколко години можехме да се удивляваме единствено в луксозния клас.
Skoda интерпретира идеята за изобилие по друг начин – като почти безграничен простор. Относно мястото пред краката на пътуващите отзад сме изказвали множество справедливи хвалебствия. По същия начин багажникът продължава да ни учудва всеки път (с него кореспондира и големият полезен товар). Още повече, че широко отварящият се нагоре полегат заден капак прави товаренето приятно лесно. Лесно е и управлението на функциите благодарение на директния достъп към тях. Това не само носи повече точки в оценката, но и е израз на класа. Защото кой би искал за се мъчи с трудни задачи за контрол и управление в един автомобил от висок ранг?
Skoda Superb – пространствен гигант с безгрижна динамика
Появилата се сякаш с вълшебство лекота е много по-подходяща за това общество – например при шофирането без усилия, което е в известно противоречие с чистата маса на каросерията. Защото в случая със Superb все пак говорим за автомобил с дължина над 4,8 м, който независимо от това се провира чевръсто и плавно през джунглата на тесните пътища и с незатруднената си управляемост печели предимство в оценката за поведение на пътя. Още по-дългото (с 10 см) Volvo, макар че не изостава от модела на Skoda, се усеща – в съответствие със своята фигура и значително по-високото си собствено тегло – като доста по-тромаво.
Кормилната уредба предлага по-слабо усещане за наличното сцепление на предния мост, а вместо това предава главно смущаващи влияния – при еуфорично подаване на газ въртящият момент дърпа встрани задвижваните предни колела – защото наред със своите 254 к.с. четирицилиндровият турбомотор ви поднася и яките 350 нютонметра въртящ момент. С тяхна помощ автомобилът ускорява напористо. S90 бързо се залавя за работа, разгръща мощността си хармонично и гъвкаво я разделя на порции с осемте степенни на своята автоматична трансмисия с хидравличен преобразувател. Една добре интегрирана задвижваща комбинация, независимо че измерените стойности за ускорение не са козове, с които да печелите срещу евентуални конкуренти.
Тук силните карти принадлежат на Skoda – 5,4 секунди от място до 100 км/ч. За нещо подобно доскоро щяхме да се нуждаем от спортен автомобил и умения за бързо превключване. Днес обаче за тях е достатъчна една мощна лимузина с двойно предаване и всичките му предимства по отношение на сцеплението. И преди разгневени читатели да посегнат към клавиатурите, за да коментират с остър език привидната несправедливост, ще подчертаем, че S90 T5 засега се предлага единствено с предно предаване, а Superb 2.0 TSI във версия с 280 к.с. е само 4x4.
Шведска луксозна гостна
Но да се върнем на въпросните 5,4 секунди. За да ги постигнете, е нужно просто да подавате с ентусиазъм пълна газ; всичко останало свършва шестстепенната трансмисия с два съединителя. Все пак в началото на Superb му се налага да преодолее известна слабост при потегляне, преди да щурмува хоризонта с удвоени сили. При пълно натоварване трансмисията превключва бързо и рязко, но при по-спокойно пътешествие на магистрала понякога сякаш подбира с нежелание подходящото предавателно отношение и превключва колебливо.
На дълъг път се проявяват и други разлики: В модела на Volvo седите по-удобно – не само отпред, но и на задните седалки. Тук цари усещане за по-висока класа, отколкото в Skoda, още повече, че четирицилиндровият мотор е с по-добра шумоизолация и климатикът е с четири зони. Това носи на S90 леко преимущество в раздела за комфорт. Естествено, луксозната атмосфера отчасти се дължи и на нивото на оборудване – тестовият автомобил е доставен с пакета Inscription и така е с около 12 000 евро по-скъп от Superb с оборудване Style. Но пък екипировката на Volvo е практически пълна и включва голяма инфо-развлекателна система и комфортни кожени седалки с електрическо регулиране и отопление (споменаваме само някои от луксозните автомобилни благини). За тях (и за много други) при Skoda трябва да се плаща допълнително, макар и не много скъпо.
Превъзходство при сигурността
По подобен начин стоят нещата при армадата от системи за подпомагане на водача. При Volvo тя не само е традиционно обширна, но и отчасти дори серийна за S90. Това води до точков бонус, при все че по-специално предупреждението за сблъсък с предния автомобил понякога подава фалшива тревога. Преимуществата в раздела за сигурност се допълват и от по-късия спирачен път – в такава степен, че шведският модел компенсира с лихви изоставането си в поведението на пътя.
Така стигаме до сумирането на резултатите от отделните раздели. Когато въвеждаме всички стойности в таблицата и правим изчисленията, седанът на Volvo излиза начело. Действително в раздела за сигурност той е успял да изпревари представителя на Skoda и да събере още точки с малко по-ниски емисии и по този начин, макар и с малко, да спечели победа в оценката на качествата. Superb контраатакува директно с по-ниската си цена. Той изглежда доста икономично калкулиран – но при разглеждане отблизо в изпълнението Style голямата Skoda предлага наистина значително по-малко екстри от V90 Inscription (и ние по-горе споменахме тези разлики). Като следствие от това тя получава пълния брой точки за базова цена, но губи при оценките за оборудване. Представителят на Volvo обаче е по-ексклузивен не само в ценовата листа, но и в разходите за поддръжка и при категоризацията за застраховане (в Германия). Така в крайна сметка Superb успява да обърне резултата от оценката за качества и да спечели в крайното класиране.
Заключение
В края на тестовия ден по-изисканото Volvo печели в оценката за качества благодарение на по-добрия си комфорт и по-богатото серийно оборудване. Но пък Skoda успява да спечели толкова много точки в разделите за разходи и каросерия, че макар и с малко, се увенчава с окончателната победа.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ахим Хартман
Оценка
1. Skоda Superb 2.0 TSI 4x4 Style - 440 точки
Superb печели накрая чрез сметките за разходи. При оценките за качества той губи с малко, като причина е по-слабото представяне в раздела за сигурност.
2. Volvo S90 T5 Inscription - 435 точки
С голяма армада от асистенти и яко действащи спирачки аристократично обзаведеният S90 печели при оценката за качества, но проиграва победата с високата си цена.
Технически данни
1. Skоda Superb 2.0 TSI 4x4 Style | 2. Volvo S90 T5 Inscription | |
---|---|---|
Работен обем | 1984 куб. см | 1969 куб. см |
Мощност | 280 к.с. (206 кВт) при 5600 об./мин | 254 к.с. (187 кВт) при 5500 об./мин |
Максимален въртящ момент |
350 Нм при 1700 об./мин | 350 Нм при 1500 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
5,4 сек | 7,0 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
37,0 м | 34,8 м |
Максимална скорост | 250 км/ч | 230 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
9,7 л/100 км | 9,5 л/100 км |
Базова цена | 42 250 евро (в Германия) | 54 350 евро (в Германия) |