Първи впечатления от модела S60 с извънредно впечатляващо задвижване в лицето на мотора D4 със 181 к.с.
Наесен се очаква на пазара да дебютира дългоочакваният наследник на Volvo XC 90 – символът на промяната във философията на шведския производител. Освен в традиционни за марката силни дисциплини като безопасността например, новият модел ще извърши и истинска технологична революция за марката, тъй като пет- и шестцилиндровите задвижващи агрегати ще отпаднат от гамата, отстъпвайки място на ефективни и екологични четирицилиндрови бензинови и дизелови турбомотори от новата модулна двигателна система Volvo Engine Architecture (VEA).
Напълно нова модулна двигателна система
Цялата нова гама, включваща както бензиновите, така и дизеловите мотори, използва конструкция с еднакъв работен обем, еднакъв ход на буталото, диаметър на цилиндрите и разстояние между централните им оси. Разбира се, веднага възниква въпросът по какъв начин ще бъдат постигнати параметри като на по-мощните двигатели, които до този момент са били с пет и шест цилиндъра. За целта, както ще видим, се използват комбинирани системи за принудително пълнене и авангардни системи за впръскване на горивото. Естествено, към тях се добавят и всички типични за модерния даунсайзинг елементи, като топлинен мениджмънт за по-бързо загряване на мотора, ефективни унифицирани системи за обработка на газовете, реализация на високоефективни горивни процеси и съответните конструкции на цилиндровите глави. Дизеловият двигател D4 е оборудван с каскадна система за принудително пълнене с два турбокомпресора, която е усъвършенствано технологично решение, създадено на базата на 2,4-литровия агрегат на Volvo от 2008 година.
Повече темперамент, по-малка жажда за гориво
Съвсем наскоро имахме възможността да изпитаме качествата на едно от най-модерните задвижвания, които шведската компания предлага към момента: двулитровият дизелов D4 със 181 к.с. в комбинация с още една новост – осемстепенна автоматична трансмисия. Така екипиран, моделът S60 обещава изключително впечатляващо съчетание от динамични показатели и нисък разход на гориво. Според Евростандарта средната консумация на S60 D4 с автоматик е едва 4,2 литра, което, както сами се уверихме, не е поредният пример за недостижима в реални условия стойност – при по-пестелив стил на шофиране автомобилът без особени усилия е в състояние да отчите дори стойности с две-три десети от литъра по-ниски в сравнение с данните на производителя. По-ценното в случая обаче е забележителният баланс от качества на целия задвижващ тракт – осемстепенната трансмисия работи плавно и почти неусетно, съумявайки във всеки момент да подбере подходяща спрямо ситуацията предавка, реакцията при подаване на газ е почти мигновена, тягата при ускорение е много уверена (и как иначе би могло да бъде – при наличието на цели 400 нютонметра максимален въртящ момент), а набирането на обороти става с нетипична за четирицилиндров дизел лекота. Старанието на шведите да извлекат възможно най-доброто от своя нов мотор личи дори от акустичния му дизайн – през по-голямата част от времето тембърът на двулитровата машина силно напомня на неговите култови, но значително по-жадни за гориво петцилиндрови предшественици.
Заключение
Новият D4 на Volvo e само един от представителите на революционната модулна двигателна система на марката, но вече дава да се разбере едно: понякога новото наистина може да бъде по-добро от старото. С този мотор моделът от среден клас S60 се нарежда сред отличниците в своя сегмент както по отношение на динамиката и маниерите на работа, така и що се отнася до възможността за икономия на гориво. Четирицилиндровият агрегат с каскадно пълнене звучи почти толкова атрактивно, колкото петцилиндровите си предшественици, но изразходва значително по-малко гориво, предлага още по-мощна тяга при ускорение, набира обороти с лекота и, не на последно място, хармонира идеално с новата осемстепенна автоматична трансмисия.
Текст: Божан Бошнаков, Георги Колев
Снимки: Божан Бошнаков, Volvo