Въпреки новата форма и новата техника и второто поколение на XC60 си е истинско Volvo
В деня, в който заваля дъждът, в редакцията дойде и новият XC60. При измерванията в Лар облаците все още само плътно забулваха небето, но по време на обратния път през Шварцвалд се изля дъжд като из ведро – до дванайсет десетлитрови кофи на квадратен метър. Но ние все пак не бяхме тръгнали за удоволствие, а и едно Volvo влиза напълно във форма тъкмо при отвратителни външни условия. Почти съжалявахме, че новите системи за асистенция, които подпомагат водача при управлението и избягването на препятствия, не можеха да докажат веднага годността си за справяне с проблемите.
Докато в края на жизнения си цикъл произвежданият девет години предшественик показваше по-забележими дефицити по отношение на сигурността, второто поколение отново е на върха в тази област. Изброяването на всевъзможните системи и компоненти може да бъде сведено до „всичко, което отговаря на съвременните възможности“, като акцентът е върху предотвратяването на злополуки. Така например новият асистент за шофиране ви помага да заобикаляте препятствия, след което да стабилизирате автомобила с целенасочени намеси чрез управлението и спирачките и при насрещно движение отново да влезете в своята лента. Това работи между 50 и 100 км/ч, под този диапазон по-ефикасно е автоматичното пълно спиране. За техническа база служи комбиниран блок от камера и радар, който се намира на челното стъкло пред огледалото за обратно виждане и покрива зона с дължина до 200 метра пред автомобила. Дори при липсваща маркировка системата разпознава страничния край на платното и предотвратява напускане на пътя. Pilot Assist като част от пакета IntelliSafe Pro (3209 лв.) дава възможност дори за частично автономно шофиране до скорост 130 км/ч. С това шведската фирма се доближава до своето обещание, че от 2020 г. нататък никой пътуващ с ново Volvo няма да загине или да бъде тежко ранен при пътен инцидент.
Всичко е само въпрос на цени
LED светлините, разпознаването на пътни знаци, помощта при паркиране отзад и дигиталното арматурно табло са на борда серийно, което поставя в по-добра светлина увеличаването на базовите цени с 5 до 10 хиляди лева. Въпреки това XC60 T5 с най-малкия засега бензинов мотор, двойно предаване и осемстепенна автоматична трансмисия срещу 96 560 лева не може да се нарече изгодна покупка – защото съпоставими Audi Q5, Land Rover Discovery Sport или Mercedes GLC в някои случаи са по-евтини. Тестовият автомобил с изискано оборудване Inscription (в България срещу допълнителни 8600 лв.) и 25 други екстри от акустичното остъкляване през head-up дисплея с подкупващо ясен образ и музикалната уредба до панорамния стъклен покрив с люк струва в Германия цели 82 450 евро – но пък
показва репертоара на възможностите и демонстрира по внушителен начин финия, сдържан стил на новия шведски SUV модел.
Наред с хармоничния дизайн силно впечатление правят преди всичко висококачествените, старателно обработени материали, извънредно солидната каросерия, както и любовта към всеки детайл. Малки шведски знаменца на седалката до водача и вентилационните дюзи, филтър за прахови частици в купето и прозирните решетки на високоговорителите допринасят за усещането за благополучие също както и удобните предни седалки с масажна функция, електрическо регулиране на страничните части на облегалките и опори за бедрата. Така човек пребивава на извисяващите 66 сантиметра над пътя и се наслаждава безпрепятствено на гледката около и пред себе си. Пасажерите на втория ред седят още малко по-високо върху добре оформено триместно канапе, разполагат с повече място пред краката си благодарение на увеличеното с девет сантиметра междуосие в сравнение с предшественика и по желание със собствени климатични зони вдясно и вляво. Товарният отсек с равен под може и да не е особено просторен със своя обем от 505 до 1432 литра (Audi Q5: 550–1550 л), но използването му е доста улеснено от отварящия се с движение на крака заден капак и сгъващите се с електрически механизъм задни облегалки. Слабо място си остава обаче – въпреки някои малки подобрения – сложното управление на функциите от сензорния екран с много подменюта, при което дори съвсем прости действия с радиото или навигацията силно отклоняват вниманието от шофирането.
Управление на функциите по три начина
Но пък сега разпознаването на гласови команди разбира не само фиксирани заповеди, а и наред с малкото функции с бутони за директен достъп на централната конзола е възможно и управление на телефона, темпомата или бордкомпютъра от волана – макар и след кратко привикване. Като стана дума за волана – с него можете да правите и други неща, например да управлявате автомобила. Тъй че стартираме двигателя, поставяме лоста за трансмисията на D, даваме газ и потегляме. Страхотната прецизност с обратна връзка от кормилната уредба никога не е била силна страна на Volvo – не е станала такава и в новото поколение на модела, конструирано върху платформата SPA. Но тласъците и тегленето като при предшественика вече принадлежат на миналото и по някакъв начин спокойните, невъзмутими настройки подхождат много добре на характера на едно Volvo.
Регулирането на усилието при въртене на волана в подменюто „My Car“ от слабо през средно до голямо въздейства в това отношение също толкова слабо, колкото опита да придадете на дългия 4,69 м SUV модел нещо като чевръста водимост. Наистина с адаптивното пневматично окачване (4516 лв.) на тестовия автомобил и настройките Drive mode може да се избира между четири различни базови режима, но само моторът, трансмисията, кормилната уредба и спирачките реагират по-директно в „Dynamic“.
Независимо че като цяло се движите значително по- спокойно и прецизно, отколкото с предходния модел, тежащият 1,9 тона автомобил продължава да недозавива при висока скорост и следва набелязания курс с фини, плавни и сигурни, но безкомпромисни намеси на ESP. Звучи, сякаш говорим за уверено плуващ над пътя модел от типа на Mercedes GLC, но XC60 не е такъв дори в стандартния режим Сomfort. Той поема доста грубо най-вече късите неравности и с тропащите шумове при движението на 19-цоловите гуми до известна степен създава впечатление за клатушкане и недостатъчен капацитет за поемане на удари. Иначе пневматичното окачване работи съвсем прилично, а аеродинамичните шумове биват неутрализирани извънредно ефикасно. Дори равномерно и тихо работещият бензинов турбомотор с 254 к.с. и 350 Нм въртящ момент не ограничава комфорта на зад- вижване, а напротив - с налягане 1,4 бара от турбокомпресора и мощна тяга той издухва всякакви съмнения, че два литра работен обем може би все пак са твърда малко за един големичък SUV. А и никой няма намерени да се сърди за това, че автомобилът изпълнява спринта до 100 км/ч за 7,5 вместо за обещаните 6,8 секунди. В този случай при старта от място в задвижването винаги участват и четирите колела, докато при нормално шофиране XC60 се движи като автомобил с предно предаване. Едва при приплъзване ламелният съединител предава до 50 процента от тягата към задния мост, само в офроуд режим той остава включен постоянно при скорост до 40 км/ч – което е доста полезно на сняг или при теглене на ремарке. С увеличения при това положение с четири сантиметра пътен просвет и асистента за спускане по наклон е възможно движение по чакълести трасета и преминаване през потоци, но всъщност това Volvo няма намерение да се впуска в приключения и храбри начинания. За него е напълно достатъчно да защитава своите пътници от неприятностите и опасностите на всекидневието и същевременно да запазва изискан стил и присъствие на духа. Кой друг може да се похвали с подобно благородство?
Текст: Бернд Щегеман, Владимир Абазов
Снимки: Ахим Хартман
ОЦЕНКА
Новият XC60 издига старите добродетели на Volvo – като сигурност, качество и простор – на по-високо, стилно ниво.
Управлението на функциите обаче е твърде сложно и комфортът, въпреки пневматичното окачване, не е наистина безупречен.
Каросерия
+ Много място за пътниците
Високо качество на материалите и изработката
Добър обзор във всички посоки
Много места за дреболии
Адекватна ергономия
– Скромен товарен обем
Отчасти усложнено управление на функциите
Недостатъчна гъвкавост
Комфорт
+ Много удобни седалки
Ниско ниво на шумовете
Поглъщащо неравностите окачване
– Посредствено реагиране и тропане при преминаване по къси неравности
Двигател/силово предаване
+ Мощен бензинов турбомотор
Задоволително равномерен и тих ход
Добре настроен автоматик
– ... но с признаци на хиперактивност
Поведение на пътя
+ Високо ниво на сигурност
Прецизно управление
Много добро сцепление
– Тромава водимост
Ранни намеси на ESP
Безопасност
+ Извънредно богато оборудване за активна и пасивна безопасност
Мощни, издръжливи спирачки
Екологичност
+ Традиционно очаквана дълговечност
Приемлив разход на бензин
Сериен екорежим
– Висок максимален разход
Разходи
+ Богато серийно оборудване
Конкурентни цени
– Високи разходи за поддръжка