На изложението IAA Audi продължава да подгрява публиката. Инженерите от Инголщат представиха с Audi Nanuk концептуален модел на кросоувър със спортен акцент, който изключително силно напомня за планирания SUV модел Urus на Lamborghini.
Малко ретроспекция: Преди година и половина Lamborghini представи на изложението Auto China един SUV концепт - Urus, при който границите между офроуд и спортен автомобил се стопиха. Близо година по-късно, на автомобилния салон в Женева, принадлежащото на концерна студио Italdesign Giugiaro обърна палачинката, като показа с Parcour спортно ориентирана студия с офроуд черти. Сега на IAA на ход са хората от Audi, които с концепта Nanuk Quattro са развили студията на Giugiaro, като са й придали физиономията на марката.
Концептът Audi Nanuk Quattro е задвижван от V10 дизел
Дали на аутобана или на луната ¬- и в двата случая за концепта Audi Nanuk Quattro не съществуват никакви препятствия. Можете да го класифицирате както искате, като спортно ориентирана офроуд машина или като повдигнат над пътя спортен автомобил, но по всички терени Audi Nanuk се чувства като у дома си. Основната си форма кросоувърът наследява от студията на Giugiaro, която има същите повдигащи се врати, а като знак за идентификация получава шестоъгълна решетка Singleframe, нови матрични LED светлини и разбира се, четири пръстена. Разликите с Giugiaro Parcours са от технически характер и могат да бъдат открити например под капака на двигателя.
В дългия 4,54 м, широк 1,99 м и висок само 1,34 м концептуален модел Audi Nanuk Quattro тупти сърцето на разработен наново V10 дизел, който е разположен надлъжно пред задния мост и както при Audi R8, се вижда през задното стъкло. От 5 литра работен обем благодарение на битурбо пълненето дизелът изстисква 544 к.с. и максимален въртящ момент от 1000 Нм (от 1500 об./мин). Мощността на куплирания с усилена седемстепенна трансмисия S-Tronic двигател на Nanuk би трябвало да е достатъчна, за да го катапултира от 0 до 100 км/ч само за 3,8 секунди. Максималната скорост, посочена от Audi, е 305 км/ч. А разходът? Трябва да е средно 7,8 литра. Дали това е осъществимо? Трудно можем да си го представим - все пак въпреки алуминиевата пространствена рама и каросерията от усилена с въглеродни влакна пластмаса, стрелките на кантара все още показват 1,9 тона.
Клиренсът се регулира от пилотската кабина
Голяма част от това тегло се пада на сложната технология на окачването. Защото, за да може концептът Audi Nanuk Quattro да вилнее неудържимо по неравните терени, той е екипиран с електронно регулируемо въздушно окачване. Технологията предлага две основни функции. На първо място, водачът може да регулира ръчно клиренса от кабината в три степени (30 мм по-ниско или 40 мм по-високо от нормалното ниво). От друга страна, въз основа на данни от навигацията системата може сама да коригира нивото на каросерията. Един пример: На магистралата, дори при бавно шофиране, каросерията остава смъкната надолу, а при завиване по черен път автоматично се повдига.
Като друг технологичен връх от Audi определят интегралното управление на концепта Audi Nanuk Quattro. То съчетава вече известното при Audi динамично управление на предния мост с допълнителен механизъм за управление на задния мост. При ниски и средни скорости задните колела могат да се отклоняват с до 9 градуса в посока, обратна на завиването на предните колела, така че диаметърът на завиване да се намали до около 10 метра и поведението на пътя като цяло да стане по-чевръсто. При високи скорости задните колела ще следват посоката на предните до ъгъл от 2,5 градуса, което осигурява добра стабилност на пътя. Двойки напречни носачи на четирите колела и 22-цолови джанти с гуми с размери 235/50 отпред и 295/50 отзад надеждно осъществяват контакта с пътя. Работата по спирането на машината се поема от карбоново-керамични спирачни дискове.
Концептът Audi Nanuk Quattro дава представа за бъдещите модели на Audi
Интериорът на концепта Audi Nanuk Quattro е семпъл и едновременно с това носи облика на бъдещето. Арматурното табло е изцяло ориентирано към водача и е богато украсено с карбон. Всички органи за управление са разположени на волана и на централната конзола. Свободно програмируеми цифрови уреди поемат работата на класическите аналогови „часовници” и вместо огледала за обратно виждане се използват камери и екрани върху предната колона и тавана. Спортните седалки и множеството места за дреболии придават завършен вид на вътрешния облик.
Дали след премиерата си на IAA концептът Audi Nanuk Quattro ще се произвежда някога серийно, е разбира се, под въпрос. От Audi обаче разкриха, че концептуалният автомобил е отворил "нова глава в дизайна на марката". Затова е напълно възможно отделни елементи от предната или от задната част да се открият в новото Audi R8, което гарантирано ще се появи на пазара като чисто спортен автомобил.