Първо запознанство с новото издание на Audi S5 Coupé
Атлантическото крайбрежие на Португалия е чудесно място за първо запознанство с новото издание на Audi S5 Coupé.
По времето, когато посетихме Португалия, за да се срещнем с новия Audi S5 Coupé, страстите около Европейското първенство по футбол бяха в разгара си. От много къщи се развяваше националният флаг на страната, обагрен в цветовете Verde Escuro и Escarlate с прочутата армиларна сфера на крал Мануел в средата. Нека поясним значението на последния термин: армиларната сфера е вид навигационен инструмент, който представлява стилизиран глобус с екватор, паралели и меридиани. Въпросният символ, между другото, може да се види и на знамето на най-голямата сред бившите колонии на португалците, а именно Бразилия.
Нека все пак се върнем към основната тема на нашия разказ, а именно новото издание на Audi S5. Боядисаният в ярък и искрящ червен цвят автомобил определено привлича погледите, особено на мъжката част от публиката. Най-точното първо мнение за този автомобил би трябвало да звучи приблизително така: „Охо, това е новото поколение на S5, с по-модерен дизайн, базирано на новата платформа на A4 и задвижвано от трилитров V6, който вече има 354 вместо досегашните 333 к.с.“ Разбира се, новото купе на Audi се предлага и в стандартно изпълнение A5 (с базова цена около 38 000 евро), чиято гама включва дизелови и бензинови мотори с мощност в спектъра между 190 и 286 к.с.
Добро посрещане
Audi S5 Coupé вече ни очаква на летището, а от старинния град Порто ни делят само няколко километра. S5 се придвижва сред рехавия трафик с подаване на съвсем малко газ, като имаме чувството, че V6 моторът с турбопълнене откровено скучае в момента. Постоянното задвижване на четирите колела разполага със самоблокиращ централен диференциал. Очевидно е, че в тази спокойна обстановка няма да научим много за динамичните качества на Audi S5, тъй че защо пък да не обърнем повече внимание на интериора? Мнението, че по отношение на подбора на материали и качеството на изработката марката от Инголщат се смята за еталон, не датира от вчера. Затова и не е изненада, че A5/S5 Coupé се представят на върхово за класа ниво по тези параметри. Качеството тук може да бъде видяно, докоснато, почувствано – дори в най-дребните детайли. За сметка на това управлението на модернизираната система MMI изисква малко време за привикване. Казвайки тези думи, имаме предвид именно това – след фазата на свикване с новата логика на управление всичко си идва по местата. Гласовото управление функционира чудесно – в нашия случай командата „Към центъра на Порто!“ беше разбрана за доста по-малко време, отколкото би ни отнело да въведем на ръка „Viaduto do Cais das Pedras“.
Слизаме от магистралата и поемаме по живописни улици с множество последователни спускания и изкачвания. Повечето от тях са павирани, нерядко има и трамвайни линии. Фасадите на много от сградите са облицовани с пъстроцвестни плочки, наречени „Azulejos“ – наследство от времената, когато Иберийският полуостров е бил владение на маврите. Град Порто е построен около реката Дуро, която извира от планините на северозапад. По нейните брегове растат лозя, от чието грозде се прави прочутият портвайн.
Audi S5 Coupé се придвижва почти неусетно, трансмисията Tiptronic използва четири от осемте си предавки, а комфортът е безупречен.
Този път без портвайн в Порто
На другия бряг на реката, във Vila Nova da Gaia, се намират централите на производителите на портвайн. Те най-често носят англоезични имена като „Taylor’s“ или „Graham’s“, което се дължи на факта, че повечето от тези фирми са основани от англичани. Британците започват вноса на червено вино от този район още през 17 век. За да не се увреди финия вкус на виното по време на транспортирането му, преди да бъдат натоварени на кораби, в бъчвите се инжектирало малко количество чист алкохол. Посещенията на винарните, разглеждането на изби и дегустацията на вино са предпочитано занимание за хората, идващи тук, но ние все пак сме зад волана на S5 и моментът не е подходящ за такива иначе несъмнено приятни дейности.
Време е Audi S5 Coupé да напусне града, придвижвайки се по брега на реката по посока на Атлантика. Пустините на юг са все по-близо. Преминаваме покрай множество малки заведения, предлагащи риба на дървени въглища. Но не това е важното сега – настъпва моментът, когато мощният V6 ще покаже на какво е способен. Преместваме селектора на системата Drive-Select в позиция Dynamic, клапите в ауспуховата система се отварят, звукът става по-груб, управлението веднага започва да се усеща по-директно, а амортисьорите се втвърдяват. И все пак Audi S5 Coupé не изневерява на характера си на класическо спортно-елегантно купе: той може да бъде дяволски бърз, но винаги запазва добрите си обноски, и наред с това разполага със сякаш неизчерпаем запас от сцепление. Което всъщност е чудесно, защото започва да ръми, а пътищата по брега на океана стават доста хлъзгави. Морската шир се спотайва зад дюни и храсталаци, а трафикът почти изчезва. Пейзажът се разнообразява от пъстрите къщи в селцата по пътя, пред които нерядко има паркиран Aston Martin или Porsche 911 – явен признак, че тук не живеят само рибари. Благодарение на богатата функционалност на инфо-развлекателната система на Audi можем да избираме дали да слушаме приятна музика, или да проверим какво се случва с тъкмо започващата футболна среща от Европейското първенство с помощта на специално приложение. Или пък да се оставим да бъдем впечатлени от богатите навигационни възможности, изобразявани на серийния за S5 дигитален контролен прибор Virtual Cockpit.
Океанът пред нас изглежда сравнително спокоен, вълните са по-малки от обикновено. Някъде там, в далечината, се намира Ню Йорк. На 5350 километра разстояние.
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Лена Вилгалис