Импресия, посветена на два от най-луксозните открити модели в света
Възраждането на кабриолета с мек покрив при S-класата на Мercedes доведе до естествената поява на огледален по образ и характер съперник с емблемата на BMW. Една класическа среща между спортния дух на осмата серия на баварците в лицето на M850i и традиционната елегантност на щутгартския S 560.
Кое е по-добре – първо да разгледате живописните пейзажи на фотографиите и да се опитате да се поставите духом зад волана на двата кабриолета или пък да започнете с изучаването и съпоставката на техническите данни, цените и оценките в таблиците? За съжаление нямаме отговор на този въпрос. Също както нямаме представа и как човек би могъл да се превърне бързо и честно в милионер. Но пък знаем много добре защо се отказахме от таблицата с точките още в самото начало – откритите версии на M850i xDrive и S 560 са твърде мащабни явления за подобни дребни пресмятания. Дотолкова грандиозни, че дори фотографът не държеше особено да снима двата модела със затворени покриви. И наистина – кой би пожелал да се крие от подобно време и подобна природа в подобен автомобил?
Разбира се, класическите текстилни покриви са налице и в двата случая – солидно подплатени и изпънати безупречно в идеална форма от електрическите механизми, способни да извършват трансформацията и в движение със скорост до 50 км/ч. Сложната хореография на сгъването и разгъването на отделните елементи си остава забележителна гледка, а способността на цялата конструкция да се побере в пространството зад задните седалки граничи с фокус. Фактът, че при това се отнема известна част от обема на багажника е също толкова маловажен за почитателите на кабриолетите в този клас, колкото ограниченото пространство за пътуващите на задните седалки и неизбежният прираст в теглото, дължащ се на допълнителните усилвания, необходими за компенсация на стабилизиращата функция на твърдия покрив. Устойчивостта на каросерията на конкретните два екземпляра е отлична, а качеството на изпълнението – педантично до последния детайл.
Двете германски компании са положили и всички усилия за предотвратяване на потенциалните неудобства, съпровождащи пътуването под открито небе. Отоплението на седалките, волана и областта на врата и раменете отвръща с нежна грижа на всеки възможен риск от поява на дискомфорт. Нищо не е оставено на случайността, като по желание се предлага дори отопление на подлакътниците. Във всичко това осмата серия на BMW не отстъпва практически по нищо на открития Mercedes – липсва единствено аеродинамичната система Aircap, която отвежда завихрянията над пътническото пространство чрез допълнителен спойлер в горната част на рамката на челното стъкло.
Осмица за двама
Поради това е по-добре на втория ред в M850i да се настаняват предимно подрастващи с непретенциозни фризури, които могат да се поберат без проблеми на тесните и изправени седалки и да се забавляват вместо да се дразнят от палавите пориви на вятъра. Докато при откритата версия на предшественика от шестата серия ролята на аеродинамичен дефлектор се изпълняваше от допълнително малко задно стъкло, което можеше да се вдигне отделно, „осмицата” залага на класическа сгъваема конструкция, която затваря изцяло цялата задна част от купето. Благодарение и на него, водачът и неговит спътник на първия ред в дългия 4,85 метра баварец се радват на отлично настаняване и практически пълна изолация от напора на насрещния въздушен поток. Управлението на функциите на изцяло цифровото арматурно табло няма да разочарова и представителите на интернет поколението, но въпреки изобилието от системи за асистенция и частично автономно движение, удоволствието зад волана в първо лице единствено число си остава основен фокус в M850i.
Натискам стартовия бутон, премествам стъклената топка на скоростния лост в позиция D и потеглям. 4,4-литровият V8 поема хомогенно и мотивирано изпълнението на своите задължения и в режим Sport Plus завихря наоколо истинско торнадо. Само за миг 530-те конски сили и максималния въртящ момент от 750 Нм се стоварват върху 20-цоловите колела с ярост, която предизвиква сериозни притеснения за последствията върху асфалтовата настилка. Начинът, по който баварският Biturbo върши работата си, е просто феноменален, а по отношение на синхрона с осемстепенната трансмисия просто няма какво да се желае – интелигентният механизъм черпи данни за профила на маршрута от навигационната система и е винаги подготвен с оптималната предавка.
Но независимо от забележителната за автомобил с тегло 2,1 тона динамика на пътя на M850i, след два-три километра в преследване на бързите завои, човек неусетно се успокоява и преминава в типичния за класическите Gran Turismo „крейсерски” режим за плавно, бързо и спокойно преодоляване на големи разстояния. Принос за това естествено решение безспорно имат и внушителните размери на каросерията – широчината с външните огледала например сериозно надхвърля двата метра. И въпреки че свръхмодерният технологичен арсенал, включващ двойно предаване и управление на четирите колела, самоблокиращ заден диференциал и адаптивно окачване с автоматичен контрол на колебанията на каросерията правят шофирането с висока скорост фантастично леко и безопасно, класиката в този жанр се възцарява някак от само себе си, вземайки връх над малко виртуалното, леко синтетично усещане за пътя. Комфортът на возене е на изключително високо равнище, с приятно спортно преминаване през неравностите. В режим Comfort Plus до волана успяват да достигнат единствено незначителен брой сътресения от много груби и остри неравности.
Както вероятно се досещате, S 560 успява да се справи и с тях с присъщата си и вездесъща невъзмутимост. Подобно на лимузината и версията Coupé на S-класата, топ кабриолетът на марката от Щутгарт успява да стопи до едва доловимо нежно люлеене дори тежко повреден асфалт, големи вълнообразни неравности и едър, неравен паваж. Всичко потъва без шум и излишно напрежение в прегръдките на системата Airmatic. Последните следи от неспокойствие угасват в извънредно удобните „мултиконтурни” седали, съоръжени освен всичко останало и със система за активен масаж „Hot Stone Active Workout”. Истински господар на мълчанието е идебело подплатеният и изолиран гюрук – със стойност на шума в купето от 71 дБ при скорост 160 км/ч луксозният открит Mercedes се нарежда сред най-тихите кабриолети, преминавали през измервателната апаратура на auto motor und sport. Със своите 5,03 метра обща дължина, той е и един от най-големите, които сме срещали през годините.
Мащабна изисканост
Импозантното присъствие на каросерията с нейните плавни форми и спокойни линии напомня на излъчването на луксозна яхта, която пори морската шир с елегантна мощ и внимателно дозирано въодушевление. В момента няма друг модел, който да въплъщава и отразява по-ярко и ясно великото минало на марката в днешната едросерийна реалност.
И също както и в миналото, бъдещият собственик получава възможност да добави наистина индивидуални щрихи към своето високотехнологично бижу. Отличен пример в тази насока е мистичния блясък на рубенено червеното лаково покритие на тестовия екземпляр, преливащо в по-тъмния червен нюанс на мекия текстилен покрив и кристалите Swarovski в предните LED светлини. Интериорът на свой ред грабва сетивата с просторната атмосфера на светлите тапицерии от фина напа с ромбовидни мотиви и светлокафявите нюанси на благородната дървесина от рядък азиатски ясен.
Добавете към това настроението от surround озвучителната система Burmester, индиректното осветление с 64 цветови оттенъка и леките нотки на „Freeside Mood“ от системата за aроматизиране на купето и ще разберете как краткото излизане за вечеря може да се превърне в спонтанно пътешествие някъде на юг. Четирилитровият V8 и резервоарът с вместимост 80 са на вашите услуги – при среден разход в теста от 12,8 л/100 км, изминаването на разстояния около 600 километра без спиране не представляват никакъв проблем. Разбира се, тягата на малко по-слабия от този на BMW битурбо мотор е предостатъчна за по-тежкия с 44 килограма открит Mercedes – кабриолетът от Щутгарт се плъзга плавно и безшумно като електромобил и пуска гласа си единствено при изрично настояване в режим Sport.
По принцип S 560 може да бъде и динамичен – при наличие на 469 к.с., 700 Нм, удоволствието от изтриването на някои дълбоко вкоренени предразсъдъци с дебели черни черти върху асфалта е напълно достъпно. Като например този, че моделите на Mercedes с въздушно окачване са тромави в завоите. Нищо подобно – динамичният стил на шофиране при големия кабриолет води автоматично до стягане на редиците в ходовата част, а възможността за пълно изключване на ESP ще ви позволи дори немислими на пръв поглед закачки със задния мост. Но основната движеща сила в открития Mercedes не е стремежът за бързина в завоите, а в непоклатимото спокйствие на движението напрад, извиращо от изобилната тяга на въртящия момент. Това е класически екземпляр, който ще ви научи да цените дългите и изпълнени с чувство пътешествия.
Моделът на BMW е съвсем различно същество, което може и държи да демонстрира изключителната си компетентност по всички въпроси – на всеки, навсякъде и във всеки момент. Готовността му за скок личи във всеки мускул на атлетичната каросерия, а характерът му е буквално изтъкан от спортна амбиция – нещо, което напълно липсва в същността на откритата S-класа. Тя е типичен аристократ – уверено вглъбен в себе си и разточително пръскащ спокойствие наоколо. Всъщност това е и резултатът от сравнението – без точки, но напълно точен.
Teкст: Бернд Щегеман
Снимки: Дино Айзеле