Големите SUV модели BMW X5 и Mercedes ML се предлагат и с четирицилиндрови дизели под предния капак. Как малките мотори се справят с тежките машини? Колко икономични са? Има само един начин да го разберем. Напред към сравнителния тест!
Ако има две най-малко вероятни причини, поради които хората купуват големи всъдеходи с икономични двигатели, това са намеренията за дръзки походи в пресечена местност и желанието за особено икономично придвижване. Всъщност въпросът за намаляването на разхода на гориво и разноските по поддръжката в една категория с тегло над два тона и ценови клас отвъд 50 000 евро произтича по-скоро от духа на времето, отколкото от стремеж да се реши някакъв проблем. Наистина известна сдържаност не би навредила, но дали има смисъл от нея?
Във всеки случай едва ли бихме могли да търсим този смисъл в сферата на финансите. Когато BMW X5 и Mercedes ML участваха за последен път в наше сравнение, те бяха задвижвани от шестцилиндрови дизели с по 258 к.с. Тогава X5 30d изразходваше 10,2 л/100 км, тоест само с 0,6 литра повече от днешния разход на четирицилиндровото BMW X5 25d с 218 к.с. При ML разликата между 350 Bluetec и 250 Bluetec с 204 к.с. е един литър на 100 км (10,5 срещу 9,5 л/100 км), което при сегашните цени на горивата в Германия отговаря на икономия от 1,35 евро.
При BMW X5 25d предимството на по-ниските разноски за гориво възлиза на 81 цента на 100 км. И в двата случая то не изглежда съществено и е наистина смешно малко за автомобили, при които обезценяването поради овехтяване се изчислява на 60 евро за същия пробег. Но пък дали тези сметки са верни? Според тях автомобилите с цени около 56 000 евро биха загубили стойността си напълно след 100 000 изминати километра.
Mercedes ML: Усложнено управление на инфо-развлекателната система
Като се вземе предвид оборудването, в Германия BMW X5 25d струва с 3290 евро по-малко от 30d; при ML разликата между ML 250 и 350 е равна на 3808 евро. Това би накърнило финансите на клиента в същата степен, в каквато и по-високата с 37 евро месечна лизингова вноска при ML или увеличените с 63 евро постоянни месечни разходи при X5. И така, след тези подробни изчисления, показващи, че двата автомобила не са много по-изгодни, нека се качим в тях, за да изясним дали четирицилиндровите SUV модели все пак си заслужават парите.
И двамата участници в теста настаняват пасажерите в обширни пространства, които при Mercedes са ограничени единствено от високата позиция върху предните седалки и полегатите предни колони. В BMW X5 човек пътува по-достолепно, поне отпред, докато по-стегнатата задна седалки не обгръща пътниците толкова нежно, колкото задното канапе на Mercedes. В момента няма инфо-развлекателна система, която да е по-добре организирана от iDrive на BMW – ще го забележите веднага щом започнете да се лутате из бордовия компютър на ML или се изгубите в дълбините на менютата в системата Comand.
След краткото подгряване и запалването идва и отрезвяващият факт, че на място четирицилиндровите агрегати издават доста по-груби звуци, отколкото е присъщо за автомобили от този клас. Докато двулитровият мотор в BMW X5 иначе прави впечатление преди всичко с грапавото стартиране след пауза в старт-стоп цикъла, 2,1-литровият битурбо мотор в ML чука отчетливо в целия оборотен диапазон. Последният обаче се оказва доста стеснен, тъй като агрегатът успява да приведе в движение тежащия почти 2,3 тона Mercedes единствено с високи обороти при потегляне и голямо приплъзване в хидравличния преобразувател. Още при 3800 об./мин се достига пълната мощност и флегматичната автоматична трансмисия включва следващата от седемте си предавки.
BMW X5 е по-леко и по-динамично
BMW X5 също повишава оборотите при потегляне, но пък наред с по-висока с 14 к.с. мощност и по-ниско със 142 кг тегло притежава и по-нагъсто степенувана осемстепенна трансмисия. Тя изрежда своите предавки по-бързо и по-точно от седемстепенната предавателна кутия на ML. X5 е по-жизнен, ускорява по-бързо и тегли по-силно при изпреварване – като стойностите за разход са на практика идентични.
По-ниското тегло на четирицилиндровите мотори не оказва влияние върху поведението на пътя и комфорта. Например ML влиза в завоите все така спокойно, движи се по кривата внимателно, поема неравностите грижовно както със, така и без товар, а с предлаганото по желание пневматично окачване дори в режим Sport го прави по-фино, отколкото BMW X5 в режима Comfort. Наистина адаптивните амортисьори на произведения в Южна Каролина баварец реагират прецизно, но независимо дали е празен или натоварен, той преминава с повече тласъци през къси неравности по настилката. По-твърдите базови настройки обаче му гарантират по-динамична водимост. X5 влиза в завоите по-бързо, по-прецизно и по-неутрално, но електромеханичното му сервоуправление реагира понякога твърде остро. Това, особено в мекия режим Comfort, внася в поведението на пътя известна доза неспокойствие.
Общо взето, и двата SUV модела с чисти, отговарящи на стандарта Euro 6 четирицилиндрови мотори, не реализират пълните си възможности. Някак си не ви се иска да ги измъчвате с пълния товарен капацитет или с максималния прикачен товар. Колкото и добре да изглеждат в каталозите или при спорове на маса ниските стойности за CO2 и изгодните базови цени, човек спокойно може да си спести „спестовните” четирицилиндрови двигатели. Защото малките и слаби мотори не правят големите SUV модели по-малки, а само по-слаби.
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. BMW X5 xDrive 25d
501 точки
С по-равномерно и по-спокойно работещия си двигател BMW X5 си осигурява победата въпреки по-нервното поведение на пътя, по-високия разход и по-стегнатото окачване.
2. Mercedes ML 250 Bluetec 4Matic
491 точки
С предпазливо поведение на пътя, много място и комфортно окачване ML убедително изпълнява ролята на голям SUV модел въпреки леко претоварения мотор.