Първи впечатления от изцяло обновения най-достъпен SUV на европейския пазар
Марката Dacia се превърна от екзотична идея за „народен“ автомобил в един от най-успешните проекти на европейската автомобилна индустрия през последните десетилетия – факт, който днес дори и най-върлите противници на този проект не могат да оборят. Нещо повече – този успех е абсолютно заслужен. Защото във времена, когато в автомобилната индустрия производителите се надпреварват кой да ни предложи по-висока цена за продукт, чиито качества фигурират основно или преобладаващо в рекламната му брошура, Dacia не си губи времето с подобни шантажи и дава на своите клиенти поне толкова, колкото е логично да се очаква да получат те срещу парите си – и дори повече.
Затова няма как да не гледаме с голям интерес към основното обновление на ключов за България модел като Dacia Duster, който съумя да се наложи даже на пазари с подчинени на сериозни традиции вкусове и нагласи пазари като тези в Германия, Швейцария, Италия и, разбира се, Франция. И няма как да не признаем, че от алианса Renault-Nissan за пореден път са свършили блестящо работата си по отношение на новия продукт на своето румънско подразделение. Защото рекламният слоган „ More Duster than ever“ за разлика от много други случаи, които историята помни, действително описва в удивително голяма степен същността на този автомобил.
Верен на себе си
За радост на всички свои настоящи и бъдещи почитатели, Dacia Duster действително е останала вярна на себе си, запазвайки досегашните си качества, допълвайки ги с нови предимства. Нека започнем с това – ако търсите автомобил, от който очаквате да ви доставя наслада с всеки километър, или още повече, ако искате да притежавате кола, с която да демонстрирате статус, Duster не е вашият избор. Duster обаче е блестящ избор за всички останали, които гледат на личната мобилност като на средство за постигане на лична свобода, което не е задължително да струва излишно скъпо. Duster предлага всичко, от които наистина се нуждаете в един автомобил – нито повече, нито по-малко. Той няма за цел да ви глези, а да ви върши работа, да ви служи вярно, и да ви заведе сигурно и достатъчно удобно там, за където сте сигурни. Без значение как изглежда пътя до крайната ви цел.
По-привлекателен отвън
При практически непроменени външни размери, екипът от дизайнери, ръководен от българина Емил Клисаров, интервюто с който може да прочетете на с. ??, е съумял да постигне едно колкото познато, толкова и качествено различно излъчване на автомобила. Познато, защото Duster продължава да демонстрира своята корава природа и готовността си за справяне с всякакви предизвикателства, но и различно, защото осанката на каросерията му е станала не само по-модерна, но и по-елегантна и същевременно по-внушителна. Преобладаващо вертикалните линии на предната и задната част са станали хоризонтални, придавайки значително по-силно изразително усещане за широчина. Издигащата се назад линия на страничните прозорци и ясно изразените контури на каросерията също придават повече динамизъм във вида на Duster. Подчертаните защитни елементи в броните и черните детайли в областта на предните калници от своя страна демонстрират недвусмислено, че Duster не се притеснява от трудни ситуации.
По-удобен отвътре
Интериорът е запазил своите и без друго впечатляващи размери, но може да се похвали със значително подобрен комфорт, качество и ергономия. Воланът вече се регулира както по височина, така и по дълбочина, седалките отпред са напълно нови и осигуряват значително повече удобство и странична опора, а ориентираното към водача табло изглежда несравнимо по-добре спрямо познатата досега практична, на доста семпла централна конзола. Качеството на материалите и шумоизолацията също е подобрено.
По-функционален отпреди
По отношение на ходовата част и задвижването сериозни проблеми липстват – такива няма и как да се очакват предвид факта, че този автомобил ще престане да бъде това, което е, ако цената му премине определени граници. А и съществени изменения в тези области не са били необходими, защото различните опции за задвижване на Duster покриват достатъчно широк спектър от вкусове, съчетавайки ефективност със задоволителна динамика. Представянето на ходовата част също си остава все така впечатляващо, особено по зле поддържани или лишено от асфалтово покритие пътища. Напълно ново обаче е кормилното управление, което всъщност се оказва достатъчно, за да промени коренно усещането от карането на автомобила, който е станал в пъти по-приятен за шофиране в градски условия заради по-малките усилия при въртене на волана, а същевременно демонстрира и по-добра водимост в следствие на по-прецизната работа на волана. Продължавайки с важните нововъведения по автомобила, задължително трябва да споменем и системата от камери за наблюдение на пространството около автомобила, което улеснява както паркирането и маневрирането в тесни пространства, така и карането в пресечен терен благодарение на възможността за следене на случващото се встрани от предните колела и непосредствено пред автомобила. Или казано накратко – Dacia за пореден път са съумели да „пипнат“ именно на местата, където е било наистина важно, без да променят характера на автомобила и без това да струва твърде скъпо на крайните клиенти. Поради което успехът на наследника на Duster изглежда гарантиран – при това съвсем заслужено.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Dacia