Зад волана на третото поколение на елитното купе с четири врати
Огромният успех, който пожъна дебютиралият през 2004 година CLS, с положителност успя да изненада дори и Mercedes. Сега пред нас е третото поколение на елитното купе с четири врати – с дизайн и асистиращи системи изцяло в съвременния стил на марката, както и комфорт, който спокойно може да съперничи на S-класата.
Купетата с четири врати са на гребена на вълната – особено във висшия клас. Изглежда невероятно, но е факт, че в този сравнително екзотичен сегмент вече има модели, продадени в шестцифрен тираж. 375 000 екземпляра от модела CLS са стигнали до своите собственици, откакто първото му поколение стъпи на пазара преди 14 години – не е никак зле за едно луксозно Coupé, базирано на техниката на произвеждания в огромни количества Mercedes E-класа. Освен това, първото издание на CLS (произвеждано до 2010 година) се превърна и в същинска дизайнерска икона за марката с трилъча звезда. Затова може би е малко прибързано веднага да се опитваме да сравним третата генерация именно с първообраза на модела. Обективно погледнато, новият CLS изглежда чудесно, но в никакъв случай не може да се определи като явление за дизайна на марката – още по-малко за автомобилната стилистика като цяло. Оформлението на предната и задната част е ориентирано към стила, познат от Coupé версиите на C- и E-класата. Едновременно с това, погледнат право отпред, автомобилът силно напомня на AMG GT.
Пазарен старт с три двигателя
За своя пазарен дебют CLS очаква своите купувачи с три двигателя и четири варианта на мощност, като всички агрегати са редови с по шест цилиндъра. Трилитровият шестцилиндров дизел е наличен в модификации 350 d и 400 d с 286 и съответно 340 к.с. Отначало единственият бензинов модел ще бъде 450 с 367 к.с. и функция E-Boost за допълнителни 22 к.с. На по-късен етап ще се появи и двулитров четирицилиндров мотор в подобна на E 350 Coupé конфигурация, който ще разшири гамата надолу. През лятото се очаква към семейството да се присъедини и Mercedes-AMG 53 4Matic+.
Засега имаме привилегията да проверим как се държи на пътя CLS 350 d, който, между другото, се представя блестящо – напук на ширещите се навред дискусии за бъдещето на дизеловия двигател. Подобно на останалите модели на Mercedes (и най-вече типично за редови „шестак“), моторът се отличава с копринено мек ход. Фините маниери подхождат изключително добре на спокойния характер на CLS. Балансираната работа на двигателя се допълва от солидната тяга на 600-те нютонметра максимален въртящ момент. Като цяло трилитровият дизел върши задачата си максимално дискретно, хармонирайки отлично с двойното задвижване 4Matic и деветстепенния автоматик (и двете са серийни за модела). Ръчната смяна на предавките при този автомобил е нещо, което честно казано изглежда напълно излишно – и все пак, стига да пожелаете, може да го правите посредством планките на волана. В този ред на мисли си струва да се спомене, че трансмисията на новия модел работи доста по-спонтанно и динамично в сравнение с предходното поколение.
И все пак истинският лукс е просто да се отпуснете и да се наслаждавате. А задвижващият тракт на CLS 350 d е прекрасно средство за подобен род удоволствия. Мощност има в изобилие и е винаги на разположение, стига да я извикате, но без да ви напряга, още по-малко да ви задължава. Със своя 66-литров резервоар радващо икономичният 350 d без особени усилия може да изминава около 1000 километра с едно зареждане.
Ако сте почитатели на дигиталния свят, то CLS определено ще ви направи щастливи с опции като например дигиталното табло Widescreen. Автомобилът разполага с най-новото поколение на инфо-развлекателната система на Mercedes, чието управление откровено казано не е сред най-простите и логичните. Разхвърлянето на управлението на различни функции между въртящия и натискащ се регулатор на централната конзола и съчетанието от бутони и сензорни полета на волана в дадени ситуации е силно объркващо и изисква концентрация. Според ръководителя на проекта Михаел Келц, най-важният управляващ елемент от тялото на водача на новия CLS е неговият ляв палец – отчасти на шега, отчасти съвсем сериозно. Сред множеството неща, които може да управлявате с този си пръст, е активния темпомат Distronic с неговите широкоспектърни автономни функции. Двойно натискане с палец е достатъчно, за да зададете желаната скорост на движение. С докосване на сензорното поле от лявата страна на волана пък може да заявите желанието си отново да поемете управлението на CLS изцяло в свои ръце. Специално функцията за автоматизирано управление в условия на задръстване функционира превъзходно. Опцията за автономна смяна на лентата на движение също се представи почти плашещо убедително по време на първите тестове в Барселона.
Без версия Shooting Brake
Впечатляващо е и как автомобилът може да се движи автономно по извънградски пътища с активен асистент за управление и Distronic. CLS действително успява да се движи почти от самосебе си, черпейки от навигационната система необходимите данни за ограничения на скоростта, завои, особености на топографията и т.н. В спортен режим CLS прави това дори с бързина, на която биха завидели и немалко спортно амбиционирани водачи. Мощното ускорение от тесни завои без да докосвате волана е спектакъл, който си заслужава да се изживее.
Говорейки за безбройните асистиращи системи, за малко да забравим да споменем нещо значително по-важно: комфорта на возене. В тази дисциплина CLS е във вихъра си. С предлаганото като опция окачване Air-Body-Control голямото четириврато Coupé буквално се носи над пътя, абсорбирайки почти без остатък неравностите по настилката. Пневматичното окачване успешно съчетава чудесна возия с минимални движения на каросерията.
Дългият почти пет метра CLS успя да ни впечатли и с вътрешен простор. Единствено мястото за главите на пътниците на втория ред е по-скоро оскъдно, но все пак става дума за Coupé – било то с четири врати или не.
А какво да очакваме по отношение на варианта Shooting Brake? Такъв вече няма да има, казват от Mercedes. С или без него, CLS има всички шансове да продължи успехите на своите предшественици.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
При този Mercedes е трудно човек да не остане възхитен: копринено мека работа на задвижването, множество системи за подпомагане на водача и възможности за автономно движение от най-ново поколение. В допълнение към това – прекрасен комфорт на окачването, много място в интериора и отлична изработка. Какво все пак не ни хареса чак толкова ли? Най-вече усложнената ергономична концепция в интериора и отчасти ограничения простор за главите на пасажерите на втория ред.
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Mercedes